Sterk systemen: Je kan elk bovenstaand herhalingsaantal gebruiken in je trainingen. Dit kan je toepassen met verschillende systemen. Deze systemen hebben gedetailleerde verschillen die een groot verschil in uitkomst kunnen betekenen.

 

Submax effort: SEM

Als een vast aantal herhalingen en vast gewicht het maximaal aantal sets is bereikt dan gaat het gewicht de volgende training omhoog.

Als het herhalingsaantal met het gekozen gewicht niet meer bereikt kan worden. Dan heb je de laatste set gedaan en stopt de oefening.

Bij het Submaximaal systeem is er 1 set waarbij je tot het faalpunt traint. 

Repeated effort: REM

Als een vast aantal sets en herhalingen is bereikt dan gaat in de volgende training het gewicht omhoog.

Als het vast aantal sets is behaald met hetzelfde gewicht danstopt de oefening.

Estimated effort: EEM

Als je met een vast aantal sets en herhalingen de techniek perfect hanteert, dan verhoog je de moeilijkheidsgraad.

Als je met een vast aantal sets en herhalingen de techniek niet juist uit kan voeren, dan verlaag je dezelfde- en de volgende training de moeilijkheidsgraad.

Maximaal effort: MEM

Als het maximaal aantal herhalingen is bereikt dan gaat de volgende training het gewicht omhoog.

Als het minimaal aantal herhalingen is bereikt dan stop je met de oefening.

Escalating density training: ESD

Je doet elke training iets meer in dezelfde tijd of je doet hetzelfde in minder tijd dan de vorige training.