De definitie van training.

“Het doelgericht verstoren van de homeostase (overload), in een specifieke motorische vaardigheid of een specifiek energiesysteem, met als doel een positieve adaptatie (=resultaat) in het gewenste systeem van een specifiek individu.

Definitie adaptatie

Het adaptie vermogen van een lichaam kan je zien als; wanneer je meer gaat hardlopen, zal je beter worden in hardlopen. Wanneer je gaat fietsen, zal je beter worden in fietsen. Wanneer je gaat hardlopen, kan je niet verwachten dat je beter wordt in fietsen.

Klinkt heel logisch. Adaptatie is dat je lichaam zich aanpast aan de herhaaldelijke activiteit.

(*bijvoorbeeld in spiergroei zijn er in de basis 2 soorten aanpassingen; namelijk de parrallel liggende sarcomere, en de in serie liggende sarcomere. Een lichaam “adapteert” in de gevraagde functie)

Definitie homeostase

Het behoud van een relatief constant inwendig milieu.

(*Een lichaam is een organisme op zich en staat nooit stil, toch wil een lichaam constant hetzelfde blijven. Een homeostase is een uitgangspunt na een verstoring van de homeostase)

Definitie supercompensatie

Supercompensatie is de positieve adaptatie na een specifiek getrainde functie en/of parameter. De functie/ parameter heeft een hogere prestatie capaciteit dan voor de training periode. 

Dit is wat er kan gebeurd in meerdere trainingen.

Definitie Load: Load is de hoeveelheid sets en herhalingen x het gewicht.

Je kan dus een hoge load creëren door veel gewicht te gebruiken met weinig herhalingen. Of veel herhalingen met relatief minder gewicht.

Herstel: Dit is de tijd die je rust wilt houden tussen de trainingen om op het juiste moment te trainen

Intensiteit: Dit is het gewicht waarmee je de herhalingen en sets gaat doen. Dit wordt voornamelijk onderscheidend voor nieuwe klanten met de Sub maximaal effort methode (SEM).

Volume: Volume is het aantal sets en herhalingen bij elkaar opgeteld. Dit kan je zien bij het overzicht van de Repeated effort methode (REM).

Rep range: De rep range is het aantal herhalingen waartussen je tot “failure” wilt trainen als je met het Maximaal effort methode (MEM) werkt.